Ochiru

Verkligheten kallar

Publicerad 2012-09-22 18:11:51 i Idéer,

Igår så var 8:orna och 9:orna till regementet i Enköping, det är ett ställe där militären jobbar och de hade då öppet hus för alla ungdomar som ska få se lite hur det är där. Vi åkte buss från skolan och jag måste säga att jag hade inga som helst förhoppningar om hur det skulle vara, jag trodde det skulle vara extremt tråkigt och vara jättestrikt och konstig stämning. Men det var faktiskt helt tvärt om! När vi kom dit så var det en snubbe som snackade lite samtidigt som några andra människor gjorde ett rollspel som hängde ihop med det han pratade om. Sedan var det helt fritt, man fick då gå runt till olika stationer, tex vid ett sjuktält där man kunde stoppa en blödning på en docka som blivit av med armen. Kristina och Hilda provade det, och det såg så vidrigt ut, det bara rann massor av "blod", usch. Sedan så gick vi typ och kollade på kamerautrustning som dom har med sig ut på krig för att dokumentera med bilder och film, man kunde se massor av filmer som de hade spelat in under några krig, och det ville jag helst inte se på då det verkligen är på riktigt.. Vi kollade och stod på en typ av pansarvagn, väldigt trångt och jäkligt, och så var det massor av coola militärer som var sjukt sköna, dom var glada och berättade en massa osv, jag trodde att alla skulle vara helt tvärt emot (det där med fördomar, bättre att se innan man dömer helt enkelt)  
Vi fick också prova att hålla i olika vapen, de flesta var väldigt tunga och otympliga, kan inte förstå att de orkar springa runt med all utrustning, det brukar vara deras normala vikt+ 20-40 kg extra! Och så var det en som hade granris på huvudet och va kammoflerad, vi bad honom att ställa sig i skogen medans vi vände bort våra ryggar, vi hittade honom ganska snabbt, men det var riktigt bra gjort! Sedan fick vi ansiktsmålning, haha, det var riktigt kul, för dom som gjorde det var riktigt roliga. Vi hann dock inte med så mycket mer än att äta lunch efter det, sedan gick vi tillbaka till bussen och tillbaka till skolan för att kolla på en film på engelskan, chill, chill. Det var mycket vi inte hann med att göra, men det vi väl hann med var riktigt kul och annorlunda. Dagen gick alldeles för snabbt och aktiviteterna var för roliga kan man säga. Dagen var också väldigt lärorik och av det dom berättade så har mycket fastnat. Man fick en helt ny syn på vad allt det militära är. Det läskiga är bara att någonstans där ute så är dessa människor och kämpar för livet med massor av vapen och utrustning, och så kan små barn (även äldre) sitta och spela krigsspel och dylikt för skojs skull, personligen så tycker jag att det är en typ av signal som säger att det är okej med krig och vapen. Riktigt hemskt att folk ska behöva kriga mot olika länder och folkgrupper tycker jag, man kan inte tycka om alla människor, men man kan i alla fall respektera varandra. Ja, välkommen till verkligheten helt enkelt! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Evelina

Hejsan cuties! ♥ Jag heter Evelina och är född 97-11-28. Jag går andra ring på samhällsprogrammet med inriktning media. Här på min blogg får ni ta del av min vardag, med oftast lite kortare inlägg och någon bild till. Jag tycker om att fota och redigera bilder, sy, skriva och pyssla. Allt detta skulle jag vilja kombinera i mitt kommande arbetsliv! Just nu fokuserar jag på skolan och min andra halva ♡ Jag tar allt som det kommer! Jag hoppas att ni gillar det ni läser, om inte, säg till!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela